Új vállalkozást indít? Segítünk Önnek!

Új vállalkozást indít? Segítünk eligazodni a kötelező elemeken!
Az adószám felépítése:
Az első nyolc számjegy állandó, sosem változhat, az adott vállalkozás törzsszáma.
Az első kötőjel utáni szám mutatja meg, hogy alanyi áfa mentes (1), vagy áfakörös (2) az adott vállalkozás.
Régen az EVA-sokat jelezte a 3-as szám, de ez az adózási forma már megszűnt.
4-essel jelölik a csoportos ÁFA körbe tartozó adóalanyokat.
A második kötőjel utáni, utolsó két számjegy az adóigazgatóságokat jelölik, hogy a vállalkozás melyik NAV igazgatósághoz tartozik.
Pl. 41-es, Észak-budapest, 42-es, Kelet-budapest, 13-as Pest megye cégek esetében és 33-as szintén Pest megye egyéni vállalkozók esetében.
Ha a vállalkozás székhelyet módosít esetleg költözés miatt, akkor az az adószám két utolsó számjegyét fogja csak érinteni a változás, de csak abban az esetben, ha cég másik megyébe vagy Budapest teljesen más, távolabbi kerületeibe költözik, mint ahol eredetileg volt. Mert, ha csak a szomszéd utcába költözik a vállalkozás, akkor nem fog változni semmi az adószámban.
A bélyegző szerepe a vállalkozásban:
A bélyegző nem kötelező, kivéve, ha a cégnél úgy rögzítették, hogy a cégszerű aláírás kötelező eleme a bélyegző használata is.
A bélyegző csak egy munkasegítő eszköz. Amiatt is hasznos, mert könnyebb a számla- és nyugtatömböket csak lebélyegezni és nem minden egyes oldalt kézzel kitölteni, mert nagy az elírás veszélye és, ha az adószámban csak egy számot elírunk, akkor már nem valós adatokkal töltöttük ki a nyomtatványt.
Láttunk olyan kézi számlatömböt, amiben háromféle adószám is szerepelt, mert a tulajdonosa mindig elírt egy számot. Mindig az előzőről másolta az adatokat, sietett és könnyen lehet például egy hatosból nyolcas.
Kötelező adattartalom:
Cégeknél: név, cím, adószám
Egyéni vállalkozóknál: név után e.v. rövidítés, cím, adószám, nyilvántartási szám
A kötelező adatokon kívül fel lehet még tüntetni bankszámlaszámot, telefonszámot, e-mail címet, logót, sorszámot.
Számlatömb és nyugtatömb vásárlása:
Napjainkban többféle online számlázó rendszer közül válogathatunk és a legtöbben ezeket is használják, de sok olyan szakma van, ahol nem tudják megoldani az online elérést, úton vannak, piacon árulnak, ügyfélhez mennek, szépségiparban dolgoznak, építőiparban dolgoznak stb. emiatt fizikálisan ott kell lennie a számlatömbnek.
Számlatömb és nyugtatömb vásárláshoz szükség van cégkivonatra/e.v. nyilvántartó lapra, és a vásárló személy adóigazolványára (adókártya, adóazonosító számra).
Nagyon sok probléma adódik abból, hogy nincs a vevőnél az adókártyája. Kötelezően rögzítenünk kell, hogy kinek adtuk át a szigorú számadású nyomtatványt, ezt a számlára is rá kell vezetnünk.
Sajnos a mai napig nagyon sok visszaélés történik ezekkel a nyomtatványokkal és évente több alkalommal keresnek meg minket vagy a NAV-tól, vagy a rendőrségtől, hogy igazoljuk, hogy egy bizonyos tömböt kinek és mikor adtunk el.
Nagyon fontos, hogy amit megvettünk akár számlatömböt, akár nyugtatömböt, azt egy bizonyos cégre, vállalkozásra vesszük, annak az adószámára vesszük. Az a sorszámtartományú nyomtatvány egy bizonyos cégre lesz lejelentve, beregisztrálva.
Hallottunk már nem egy olyan esetet, hogy „Anyukámnak volt otthon a régi vállalkozására nyugtatömb és nekem adta, hogy használjam én”. Vagy, hogy valakinek több cége van és random elővesz a szekrényből egy számlatömböt, amelyik éppen jön és elkezdi teljesen más cégre kiállítani, mint akinek vette.
Nem véletlenül hívják szigorú számadású nyomtatványnak. A gyártástól a végfelhasználóig látni kell, hogy egy bizonyos tömb milyen utat járt be és kinél lett végül felhasználva.
Szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása:
Egy új vállalkozás indításakor minden cégnek be kell szereznie ezt a nyomtatványt és folyamatosan vezetnie kell benne a szigorú számadású nyomtatványok vásárlását. Ez általában a nyugtatömböt és a számlatömböt jelentik, de ha valaki pénztárgépre kötelezett, akkor a pénztárgépet is be kell vezetni ebbe a nyomtatványba.
Ez a tömbök vásárlásáról szól – mikor, hol, kinél vettük meg, mi a sorszámtartománya a nyomtatványnak, mikor írtunk bele először, mikor írtunk bele utoljára és végül a selejtezés dátuma.
Ezt a vállalkozás egész élete alatt vezetni kell és általában NAV ellenőrzéskor elkérik megtekintésre.
Forduljanak hozzánk bizalommal, segítünk amiben tudunk!
2025. február